MailerLite po polsku — instrukcja krok po kroku

Potrzebujesz instrukcji rejestracji, tworzenia listy mailingowej i wysyłki mailingów w MailerLite po polsku? W tym artykule przeprowadzę Cię przez to krok po kroku.

MailerLite po polsku — instrukcja krok po kroku

Niestety, na obecną chwilę MailerLite działa wyłącznie w angielskiej wersji językowej, ale nie martw się jeśli nie władasz językiem Szekspira! Od tego masz mnie i ten artykuł, w którym przeprowadzę Cię przez proces zakładania konta, budowania listy i wysyłania mailingów w MailerLite krok po kroku.

Rejestracja konta w MailerLite po polsku

  1. Wejdź na stronę Mailerlite.com i kliknij przycisk „Sign up free”, który widzisz poniżej.

    2021-03-01-010838_1916x1041_scrot.png

  2. Uzupełnij dane odpowiednio o:

    • nazwę firmy lub organizacji,
    • adres email, z którego będziesz korzystać podczas logowania,
    • hasło, którego będziesz używać do logowania.
  3. Zatwierdź przyciskiem „Create my account

    2021-03-01-010850_1916x1041_scrot.png

  4. Powinna pojawić ci się tzw. captcha — czyli obrazki, które musisz dopasować, aby przejść dalej — na przykładowym obrazku masz słowo „bridges”, czyli polskie „mosty”. U Ciebie może to być zupełnie co innego: auta, przejścia dla pieszych, łódki czy autobusy.

    2021-03-01-011327_1916x1041_scrot.png

  5. Jeśli nie jesteś w stanie rozpoznać obrazka:

    • wpisz hasło w translatorze Google, a on przetłumaczy Ci je na język polski,
    • kliknij wszystkie obrazki pokazujące zadany obiekt,
    • naciśnij przycisk „VERIFY”.
  6. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie całkiem sporej ilości danych. Tutaj też, jeśli nie znasz języka angielskiego, to dobrze będzie poprosić kogoś o pomoc, albo zaprzyjaźnić się z translatorem Google’a.

  7. Po uzupełnieniu danych powinien pojawić Ci się poniższy obrazek. Jeśli uważasz, że wszystkie informacje, których udzieliłeś/aś są wystarczające, wciśnij „Request approval” — oznacza to, że Twój wniosek zostanie przesłany do weryfikacji.

    2021-03-01-021358_1916x1041_scrot.png

  8. Ostatni krok weryfikacyjny — zespół MailerLite chce jeszcze sprawdzić, czy Twoja działalność, aby na pewno nie narusza warunków korzystania z serwisu. W celu potwierdzenia potrzebować będą od Ciebie Twojej strony internetowej lub profilu na Facebooku. Skopiuj link do dowolnego, po czym kliknij przycisk „NEXT”.

    2021-03-01-021413_1916x1041_scrot.png

  9. Wejdź na swoją skrzynkę mailową —_ _MailerLite wysłał Ci pewnie maila z prośbą o potwierdzenie rejestracji. Kliknij „_CONFIRM MY EMAIL ADDRESS_” i poczekaj na zakończenie procesu weryfikacji Twojej działalności internetowej.

    2021-03-01-021555_1916x1041_scrot.png

  10. Zwykle proces ten nie trwa zbyt długo, ale jeśli odpowiedź nie przyjdzie w ciągu doby, to zaloguj się na konto w Mailerlite.com używając przycisku „Log in”.

    • Jeśli nie możesz się zalogować, to oznacza, że podałeś błędny adres email lub nie pamiętasz hasła. W obu przypadkach — musisz zacząć od nowa :/

    • Po jakimś czasie (przy dobrych wiatrach może być to kilka minut) sprawdź skrzynkę pocztową. Oto chwila prawdy. Jeśli treść tematu brzmi „A_ccount level change request requires your attention_”, to niestety… Coś podczas procesu rejestracji poszło nie tak

      • Znajdź frazę: „Your account didn't pass this test this time”. Bezpośrednio po niej znajduje się zdanie z wytłumaczeniem, jaki konkretnie warunek nie został spełniony.
      • W załączonym przykładzie jest to „Insufficient business description”, który na potrzeby tej instrukcji uzupełniłem nic nieznaczącymi znakami.
  11. Zaloguj się na swoje konto na MailerLite i rozpocznij proces na nowo. Uważając tym razem na pola pokazane w mailu.

  12. Jeśli jednak temat to „We have approved your account”, to otwórz go i wciśnij duży zielony przycisk „Go to my account”.

Gratulacje! Właśnie zostałeś nowym użytkownikiem MailerLite! Teraz możesz przejść do kolejnej części, czyli tworzenia listy mailingowej.

Tworzenie listy mailingowej w MailerLite po polsku

Bez listy odbiorców konto w portalu do masowej wysyłki maili jest bezużyteczne. Tworzenie listy odbiorców w MailerLite nie jest skomplikowane. Jedynym problemem może być tylko znajomość angielskiego. Ale nie martw się niczym. Jestem tu po to, żeby Ci wytłumaczyć zakładanie listy w MailerLite po polsku.

  1. Wybierz zakładkę „Subscribers”. Jest ona widoczna w górnym panelu.

    subs.png

  2. Kliknij pomarańczowy przycisk „Add subscribers”.

    2021-10-14-004357_2560x1440_scrot.png

  3. Wybierz opcję, w jaki sposób chcesz dodać użytkowników.

Dodawanie odbiorców

Według mnie najistotniejszą opcją z poziomu nowicjusza jest ta ukryta jako trzecia zakładka „Add single subscriber”, bo jako jedyna nie wymaga posiadania już istniejącej listy. Dlatego też w przeciwieństwie do twórców portalu, zacznę właśnie od niej.

Dodaj pojedynczego odbiorcę (Add single subscriber)

Po kliknięciu tej opcji pojawią Ci się dwa pola: „Email” oraz „Name” (imię).

  1. Uzupełnij je danym.
  2. (Opcjonalne) Przypisz odbiorcę do grupy (pole „Select subscriber groups or create a new group”), co w przyszłości pozwoli Ci na wysłanie niektórych maili tylko osobom z danej grupy (np. osobne grupy: „byli klienci” i „potencjalni klienci”).
  3. Zatwierdź pomarańczowym przyciskiem „Add subscriber”.

Importuj z pliku CSV lub TXT (Add single subscriber)

W tym przypadku potrzebujesz wcześniej przygotowanego pliku, w którym widnieć będzie lista Twoich odbiorców. Format tego pliku przedstawiam na poniższym obrazku.

2021-09-27-194422_636x1401_scrot.png

Rozszerzenie .csv oznacza „Comma Separated Values”, czyli dosłownie „Wartości Rozdzielone Przecinkami”. Taki plik możesz często wygenerować w różnego rodzaju programach (jeśli np. korzystasz z systemu CRM).

Niezależnie od tego jednak czy własnoręcznie tworzysz taki plik, czy z pomocą systemu teraz pokażę Ci jak dodać z niego listę odbiorców do listy mailingowej w MailerLite.

  1. Wybierz zakładkę „Import from a CSV or TXT file

  2. Przeciągnij plik w kierunku obrazka, lub naciśnij zielony tekst „select it from your computer” i wybierz właściwy plik.

  3. Zatwierdź pomarańczowym „Import

  4. Wybierz, do jakiego pola należy każda kolumna („

    belongs to”

    ). Na przykładzie:

    • Jan należy do „Name” (imię)
    • Kowalski do „Last name” (nazwisko)
    • jankowalski@jakimailing.pl do E-mail (pozwolę sobie nie tłumaczyć ;p)

Bez obaw — bez względu na liczbę takich linii (osób) w pliku musisz zrobić to tylko raz. Na podstawie tego wyboru przeprocesowane zostaną tak samo pozostałe linie. Oby tylko w twoim pliku te same pola zawsze znajdowały się w tym samym szyku.

  1. Po wybraniu pozycji zatwierdź pomarańczowym „Finish adding subscribers
  2. Jako potwierdzenie dodania subskrybenta powinien pojawić Ci się taki widok:

Kopiuj/wklej z Excela (Copy/paste from Excel)

Ta opcja jest dosyć podobna do poprzedniej. W tym przypadku jednak, zamiast pliku tekstowego potrzebujesz mieć przygotowany wcześniej arkusz kalkulacyjny Excel (sprawdza się również google spreadsheet).

  1. Skopiuj dane z arkusza.
  2. Wybierz zakładkę „Copy/paste from Excel” i wklej dane w białe pole.
  3. Zatwierdź pomarańczowym przyciskiem „Import subscribers
  4. Dalej — wszystko wygląda tak samo jak w poprzedniej opcji.

Importowanie z Mailchimpa (Import from Mailchimp)

Ta opcja wymaga posiadania już listy mailingowej w portalu Mailchimp. Jeśli masz już taką, to pewnie bez problemu sobie poradzisz nawet bez tej instrukcji, ale aby być konsekwentnym:

  1. Wybierz zakładkę „Import from Mailchimp”.
  2. Kliknij pomarańczowy przycisk „Connect”.
  3. Zaloguj się swoimi danymi z Mailchimpa.
  4. Kliknij „Allow”.
  5. Wybierz listę z Mailchimpa do zaimportowania.
  6. Potwierdź pomarańczowym przyciskiem „Import”.
  7. W tym momencie powita nas ekran z poprzednich opcji importu. Dopasuj właściwe kolumny i potwierdź pomarańczowym „Finish importing subscribers”.

Lista odbiorców gotowa! Możesz zabrać się do tworzenia treści. Przeprowadzę Cię teraz przez proces tworzenia i wysyłania mailingu w MailerLite krok po kroku.

Wysyłanie mailingów z MailerLite po polsku

Z widoku Dashboard (Panelu) kliknij przycisk „Create campaign” (Utwórz kampanię).

1.png

Wybór rodzaju kampanii w MailerLite

Kolejny widok to wybór rodzaju kampanii — mamy cztery opcje:

  1. Regular campaign” (Zwykła kampania) - nazwa być może mówi niewiele, ale w skrócie sprowadza się to do tego, że jest to wysyłka maila bez fajerwerków, bez dodatkowych opcji.
  2. A/B split campaign” (Kampania z testem A/B) — jedno z najskuteczniejszych narzędzi do sprawdzenia, co działa, a co nie. Skuteczne w poznawaniu swoich odbiorców i w procesie ulepszania wiadomości. Więcej o tego rodzaju testach możesz przeczytać tutaj.
  3. „Auto resend” — opcja niedostępna w planie darmowym. W telegraficznym skrócie - jeśli ktoś nie otworzy Twojego maila, to wyśle mu też po określonym czasie maila przypominającego.
  4. „RSS campaign” — bardzo ciekawa opcja dla twórców treści internetowych. Dzięki niej możesz wysyłać np. zbiór wpisów z bloga z ostatniego miesiąca. Całkowicie automatycznie i bez Twojego udziału.

Na potrzeby tego artykułu skupimy się na pierwszej opcji.

Podstawowe informacje dotyczące mailingu w MailerLite

  1. Uzupełnij dane według poniższego schematu:

    • Campaign name” — nazwa kampanii — ta nazwa służy jedynie do identyfikowania Twojego mailingu. Nie zostanie użyta w żadnym mailu.
    • Subject” — temat — myślę, że nie muszę tłumaczyć ;)
    • Who is it from?” (od kogo?) — tutaj mamy dwa pola — pierwsze, to podpis użyty do maila, druga to adres, z którego mail ma być wysłany (to drobne uproszczenie, ale na potrzeby tego artykułu definicja jest wystarczająca).
    • „_Language” _— język — język, który będzie używany m.in. do odsubskrybowywania się z Twojego mailingu.
    • Tracking options” — śledzenie maili — właściwie to zbieranie statystyk dotyczących mailingu, m.in. liczby otwarć maili (CTR).
  2. Po uzupełnieniu kliknij pomarańczowy przycisk z napisem „Content” (treść).

    2.png

Projektowanie e-maila w MailerLite

Teraz stoi przed Tobą wybór projektu mailingu. I tak masz 3 główne opcje:

  1. Create new (stwórz nowy) - tutaj masz do wyboru:

    • Drag & drop editor” (edytor przeciągnij i upuść) — prosty edytor dostarczony przez MailerLite, dzięki któremu możesz stworzyć swój mailing, po prostu przesuwając elementy z menu do maila.
    • Rich-text editor” (edytor tekstu sformatowanego) — w telegraficznym skrócie jest to edytor tekstowy pozwalający na formatowanie… coś w stylu Worda czy Google Docs.
    • Custom HTML editor” — opcja dla ludzi, którzy znają HTML. Pozwala na wysyłanie małych mailingowych dzieł sztuki, ale skierowana raczej do wyjadaczy.
  2. Template gallery” (galeria szablonów) — możesz wybrać wzór swojego mailingu spośród dziesiątek gotowych do użycia szablonów, a potem go dowolnie edytować we wcześniej wspomnianym edytorze Drag & drop.

  3. Recent emails” (niedawne e-maile) — lista ostatnich wysłanych maili — dobra opcja, jeśli prowadzisz np. newsletter i zależy Ci na spójnym jego wyglądzie.

Wybór należy do Ciebie, ale zakładam, że to Twój pierwszy mailing i że nie chcesz jeszcze wydawać swoich ciężko zarobionych złotówek. W takim przypadku polecam wybór „Drag & drop editor”. Żeby wybrać, kliknij pomarańczowy przycisk „Choose” przy „Drag & drop editor”.

3.png

Edytor MailerLite

Edytor w MailerLite jest całkiem intuicyjny. Po lewej mamy listę elementów, które można dodać do maila, po środku zawartość maila, a po prawej właściwości wybranego elementu. Elementów jest sporo, przez co nie ma tu miejsca na przetłumaczenie wszystkich, ale na liście widzimy miniatury tych elementów. Nie powinno być problemów ze zrozumieniem, który element jest który.

Aby dodać element do maila, przesuń go z listy po lewej na wybrane miejsce w treści maila. Żeby wejść w tryb edycji (zmienić fotografię, zmienić tekst, dostosować czcionkę, etc.) kliknij element w treści maila. Po edycji zatwierdź zielonym „Save” lub odrzuć przyciskiem „Cancel”. Uwaga! Listy elementów nie widać w trybie edycji.

Znajdź chwilę na testowanie, przestawianie i ustawianie elementów maila, a kiedy Twój email będzie już gotowy, kliknij zielony przycisk „Done editing”.

png.4.png

Planowanie i wysyłka mailingu w MailerLite

Na kolejnym etapie czeka Cię wybór, do których odbiorców („Recipients”) chcesz wysłać mailing. Jeśli Twoja lista jest podzielona na segmenty i grupy, to możesz wybrać, do której z nich skierujesz mailing. Kiedy uznasz, że wszystko gotowe, kliknij „Next: Review and confirm”.

png.5.png

W tym kroku są zebrane wszystkie najważniejsze informacje: „Subject and sender” (temat i nadawca), „Content” (treść), „Tracking configuration” (konfiguracja śledzenia), „Recipients” (odbiorcy). Przy każdej z tych sekcji znajduje się przycisk „Edit”, który umożliwia edycję w razie, gdyby któraś część wymagała poprawy. Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij „Next: Schedule”.

Na tym etapie decydujesz, kiedy chcesz, żeby odbiorcy dostali mailing na swoje skrzynki. Jeśli zaznaczysz „Send now”, to e-mail zostanie wysłany od razu. Chcesz zaplanować wysyłkę na określony dzień i godzinę? Umożliwia to opcja „Send later”. Możesz też wybrać strefę czasową („Time zone”), w której mailing ma być wysłany. W płatnym planie dostępne jest automatyczne dopasowanie strefy czasowej („Deliver based on time zones”). Wszystko gotowe? Kliknij „Send” (wyślij), jeśli Twoim wyborem jest wysłanie mailingu w tym momencie lub „Schedule” (zaplanuj), jeżeli ma być wysłany później.

png.8.png

Gratulacje! Udało Ci się wysłać mailing. To już wszystko jeśli chodzi o wprowadzenie do MailerLite. Może uważasz, że jednak przydałyby się kolejne instrukcje dotyczące bardziej zaawansowanych opcji? Podziel się tym w komentarzu!

Inne opcje

Nie musisz decydować się na platformę mailingową podaną w artykule. Zajrzyj na bloga. Znajdziesz tam wpisy na temat innych narzędzi do e-mail marketingu.

Przeczytałeś/aś już milion wpisów na temat różnych platform mailingowych, ale nadal nie możesz się zdecydować? Mam na to rozwiązanie! Porównywarka pomoże Ci wybrać najlepszą opcję. Musisz jedynie ustalić liczbę odbiorców Twoich treści oraz to, ile mailingów masz zamiar wysyłać miesięcznie.

Czytalności!

Zostaw komentarz